maandag 10 oktober 2016

Pak me dan.. als je kan

Tikspelen, het lijkt ingebakken in het spelgedrag van kinderen. Kinderen beleven ontzettend veel plezier aan het elkaar achterna zitten en het weglopen. Bakken spelplezier verzekerd! 

Het aanleren en correct uitvoeren van tikspelen loopt echter niet altijd van een leien dakje. Het vergt namelijk héél wat inzicht en vaardigheden van onze allerjongste kleuters. Vaak start het met het lukraak weglopen zonder enige notie. Het plezier van het weglopen op zich, geeft de jongste kleuters al een heerlijke voldoening. Of ze al dan niet de tikker zijn?! Dat laten ze vaak in het midden ;-) 
Vragen als: - Wat is dat 'getikt' zijn? - Hoe 'tik' je iemand? - Waarom moet ik even een beurt afwachten? - Waar ben ik veilig? - komen aan bod. 

De inkleding van een tikspel zorgt ook voor de nodige spanning. De fantasie van kinderen  is zo groot, dat ze het spelopzet al gauw voor waar aannemen. Ze moeten een kleine 'angst' overwinnen. 

Later, bij de ietwat oudere kleuters komen de moeilijkere inzichten - Welke bewegingsbaan volg ik best om de tikker te vermijden?- Vertraag, of versnel ik best om te tikker te omzeilen? - Hoe kan ik een tikspel lang volhouden? - 

Het is puur genieten om de kleuters in hun spel te zien evolueren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten